امروز : پنجشنبه 28 شهریور 1398
   
    • نشست تبیین طرح تبدیل دوره های کوتاه مدت مربیگری به پودمان های آموزشی؛

      احمدی: بدون سرمایه گذاری در منابع انسانی تحول اساسی در ورزش روی نمی دهد

      احمدی: بدون سرمایه گذاری در منابع انسانی تحول اساسی در ورزش روی نمی دهد

      نشست تبیین طرح تبدیل دوره های کوتاه مدت مربیگری به پودمان های آموزشی با حضور معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش و جمعی از مدیران کل وزارت ورزش و جوانان، روسا و مسئولین فدراسیون ها برگزار شد.

      به گزارش پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان، عبدالحمید احمدی در این جلسه گفت: مسئولین ارشد نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در نشست ها و برنامه های مختلف به دفعات بحث پیشرفت ورزش کشور و دستیابی به عناوین قهرمانی در سطوح جهانی را مورد تاکید و توجه قرار داده اند.
      وی افزود: همه ما به ضرورت آموزش واقفیم. اگر برای توفیق در بخش های مختلف ورزش کشور بخصوص در حوزه های قهرمانی و همگانی قدم برمی داریم تا به اهداف بلندمدت دست بیابیم، بایستی مقدمات کار را فراهم کنیم، رقابت در عرصه های دشوار بین المللی نیاز به دانش و اندوخته های علمی و تخصصی دارد.
      معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش تاکید کرد: کشورهایی که در عرصه های بین المللی ورزش موفق هستند، مجموعه توانمندی هایی را در خود ایجاد کردند و از ظرفیت های علمی و دانشی بیشتری برخوردارند. ما هم راه دیگری بجز انتقال دانش در ورزش کشور نداریم و تغییر و تحول در ورزش کشور از طریق تجمیع اندوخته ها و تجربیات میسر می شود.
      احمدی با اشاره به بررسی های صورت گرفته درخصوص وضعیت آموزش در فدراسیون ها گفت: بحث آموزش در تمامی فدراسیون ها وجود دارد اما یکسان نبوده و با افت و خیزهایی همراه است. فدراسیون هایی که سرمایه گذاری بیشتری در حوزه آموزش انجام داده اند از کارنامه بهتری برخوردارند و شرایط مطلوب تری دارند. اما برخی فدراسیون ها هم هستند که به آموزش توجه می کنند ولی شرایط مطلوبی در عرصه های بین المللی ندارند.
      وی اظهار داشت: اگر می خواهیم در ورزش کشور به خوبی ایفای نقش کنیم و وظیفه خود را در قبال مردم انجام دهیم، می بایست به امر آموزش اهتمام بیشتر و نگاه تخصصی و ویژه ای داشته باشیم.
      معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش تصریح کرد: چرخه آموزش استاندارد مبتنی بر نیازسنجی، روزآمدی، اثربخشی و قابل ارزیابی و بازخوردگیری است. به منظور برآوردن انتظارات از آموزش در دفتر برنامه ریزی آموزشی ارزیابی های مختص فدراسیون های ورزشی انجام شده و گام هایی در جهت رفع کمبودها و ضعف های برنامه ریزی آموزشی انجام شده است.
      وی افزود: ما در ورزش با منابع و سرمایه های انسانی از جمله مدیران، مربیان، ورزشکاران، کادر فنی و ... سر و کار داریم که می بایست کارآزموده و روز آمد باشند تا به موفقیت برسیم. اکنون نیز منابع انسانی خوب و شاخصی داریم و در عرصه های مختلف ورزشی موفق بوده ایم اما با سرمایه گذاری در امر آموزش این موفقیت چندین برابر می شود و به اهداف متعالی مان در ورزش می رسیم.
      احمدی گفت: در چهار سال گذشته اقدامات خوبی از قبیل تدوین نظام های آموزشی ویژه منابع انسانی ورزش کشور انجام شده است. با مشارکت فدراسیون ها و اجرای طرح های تدوین شده می توانیم ضعف های آموزشی را برطرف کنیم. در این راه بهره گیری از اساتید و متخصصین امر، تجربیات علمی ، آموزشی دنیا و ظرفیت های جهانی ما را در پیشبرد اهدافمان کمک خواهد کرد.
      وی آموزش مدرسین را از اولویت های تحول در نظام ورزش کشور دانست و گفت: باید مدرسین روزآمد و خبره را به حد مطلوب آموزش دهیم تا به تمامی نقاط کشور در استان ها و شهرستان ها اعزام شوند و کمبودها در این زمینه جبران شود، چرا که در مناطق مختلف کشور نیازهای آموزشی جدی وجود دارد و می بایست برای رفع آنها اقدامات اساسی انجام دهیم.
      معاون فرهنگی، آموزش و پژوهش تاکید کرد: ما باید ضعف های برنامه ریزی را جبران کنیم و یکی از ضعف های مشهود در برنامه ریزی ورزشی، بحث آموزش است. تمامی مدیران باید به ضرورت امر آموزش واقف شوند و سرمایه گذاری لازم را در این زمینه انجام دهند تا در عرصه رقابت های جهانی موفق شویم. چرا که باید پاسخگوی مردم باشیم.
      وی تاکید کرد: همه فدراسیون ها آموزش دارند اما نیاز به ارزیابی و رفع نواقص داریم. ما کار روتین و رفع تکلیفی نمی خواهیم بلکه باید اقدامات آموزشی رورزآمد و اثرگذار داشته باشیم. مانند بسیاری از مربیان ورزشی خوبمان که آثار فعالیت هایشان تا سال ها باقی می ماند و در جامعه اثربخش هستند.
      احمدی با اشاره به تدوین طرح تبدیل دوره های کوتاه مدت مربیگری به پودمان های آموزشی اظهار داشت: این دوره ها که با همکاری دانشگاه جامع علمی و کاربردی برگزار می شوند می توانند هم در ارتقای سطح دانش مربیان اثرگذار باشند و هم به ارتقای مدرک تحصیلی مربیان کمک می کنند. مقام عالی وزارت و معاونین وزارتخانه حامی این طرح هستند، چرا که مسئولین ارشد ورزش کشور اعتقاد دارند بدون سرمایه گذاری در منابع انسانی اتفاق و تحول اساسی در ورزش روی نمی دهد.
      وی در پایان گفت: امیدواریم با حمایت فدراسیون ها و هم افزایی و خرد جمعی در این دوره ها بتوانیم برای پیشرفت ورزش و پایدارسازی قهرمانی ورزش کشور در میادین مهم جهانی گام برداریم.
      مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی نیز در این نشست گفت: این دفتر در دو سال و نیم گذشته در خصوص موضوع مربیگری ورزشی کارهای کارشناسی ویژه ای انجام داد که طرح آموزش مربیان ورزش کشور حاصل آن است و ما امیدواریم با مشارکت فدراسیون های ورزشی نتایج اثربخشی برای ورزش کشور به ارمغان آورد.
      افشین ملایی افزود: در تولید و تدوین این نظام آموزشی سعی شده شالوده اصلی مبتنی بر استاندارها باشد. آخرین آیین نامه های آموزشی متعلق به ٢٥ سال قبل است و در این مدت ما تغییر بنیادین و ساختاری در حوزه مربیان ورزشی نداشتیم. قطعا فدراسیون ها اقدامات خوبی انجام داده اند اما به صورت ساختارمند در کل جامعه ورزش نبوده است.
      وی تاکید کرد: دستاوردهای بیشتر و بهتر در حوزه ورزش خواسته مسئولین نظام است و برای کسب این دستاوردها می بایست فرایندهایی که منجر به تربیت ورزشکاران با استعداد و قدرتمند می شود را اصلاح کنیم.
      مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزشی اظهار داشت: مدل آموزشی که اکنون ارائه می شود و نظامی که تدوین شده و تکنولوژی که در طراحی این مدل به کار رفته است یکی از جامع ترین و کم نظیرترین ها در جهان است و می توانیم به جد بگوییم با مشارکت و همکاری موثر فدراسیون های ورزشی شاهد دستاوردهای بسیاری در ورزش خواهیم بود.
      ملایی گفت: ما شایستگی های تخصصی در هر رشته ورزشی داریم که قابل جمع کردن با هم نیستند. این نظام، مبتنی بر شایستگی های عمومی و تخصصی در هر رشته ورزشی است که می تواند نیازهای عمومی و تخصصی مربیان در رشته اهی مختلف را پاسخ دهد.
      در ادامه این نشست دکتر فتحی استاد دانشگاه شهید بهشتی و مجری طرح، به ارائه طرح آموزش تخصصی مربیان در دوره های پودمانی و پاسخ به سوال شرکت کنندگان در این نشست پرداخت.
کلیه حقوق متعلق به وزارت ورزش و جوانان می باشد.
مجموع بازدیدها : 24,094,065
تعداد بازدید امروز : 2,621
تعداد بازدید دیروز : 21,504
آخرین به روزرسانی : 1398/06/28