امروز : چهارشنبه 30 مرداد 1398
   
    • کنگره ملی مدیریت امور جوانان

      رحیم عبادی: امور جوانان امور توسعه­ای و حاکمیتی است

      رحیم عبادی: امور جوانان امور توسعه­ای و حاکمیتی است

      رئیس سازمان ملی جوانان در دولت هشتم گفت: اکنون زمان حرف های خوب زدن گذشته و باید عمل کنیم.

      رحیم عبادی در کنگره ملی مدیریت امور جوانان با ابراز خرسندی از برگزاری این کنگره، گفت: مهمترین موضوع امروز در حوزه جوانان بحث مدیریتی و برنامه­ریزی است. بسیاری از مباحث بسیار خوب است اما بیشتر به 3 دهه گذشته برمی­گردد. زمان حرفهای خوب زدن گذشته ، موقع عمل است. امیدواریم این، فرصتی برای یک تصمیم جدی در مدیریت و برنامه­ریزی امور جوانان به لحاظ ساختاری باشد.
      وی از آیت­الله هاشمی رفسنجانی به عنوان بنیانگذار نهاد تخصصی شورای عالی جوانان و دبیرخانه امور جوانان یاد کرد .
      عبادی با تقسیم بندی مدیریت امور جوانان به سه دوره گذشته، حال و آینده و با نگاهی به وضعیت امور جوانان در دهه­های پنجاه و شصت، برنامه­های اول، دوم ، سوم ، چهارم و پنجم توسعه و مدیریت جوانان در وزارت ورزش و جوانان، جمعیت کشور را جمعیت جوان ارزیابی کرد و افزود : اگرچه رشد جمعیت کاهش پیدا کرده اما ترکیب سنی همچنان جوان است و میانه سنی جمعیت سی سال است که بیش از پنجاه درصد را شامل می­شود.
      رئیس سازمان ملی امور جوانان در دولت خاتمی ترکیب گروه­های سنی زیر پانزده سال و پانزده تا بیست و نه سال را بالای پنجاه و پنج درصد خواند و گفت : به عبارت ساده تر جمعیت کشور در اول انقلاب سی میلیون نفر بود که الان به هشتاد میلیون نفر رسیده یعنی پنجاه میلیون نفر زیر چهل سال سن دارند.
      وی جوانان را مانند همه اقشار دیگر دارای نیازهای طبیعی خواند و گفت: برآورده نشدن نیازهای طبیعی جوانان در زمان خود در ابتدا به مطالبه اجتماعی و پس از آن به بحران تبدیل می­شود که نبود توجه مدیریت کشور، نهادها و دستگاه­های مسئول و سیاستگزار باعث ایجاد بحران در حوزه­های اساسی همچون اشتغال و ازدواج شده است.
      عبادی با اشتباه دانستن از سرگیری کار انجام شده در کشور، گفت : مسائل اصلی جوانان طی ده سال شناسایی شد و در دهه هفتاد به عنوان گزارش ملی جوانان در اختیار عالیترین مسئولین قرار گرفت که یکی از همان چالشها، ازدواج بود. موضوعی که در گزارش ملی پیش­بینی شده بود .
      وی گفت : امور جوانان امور توصیه­ای نیست که با پند و اندرز حل شود بلکه امور حاکمیتی و وظیفه ملی و امور توسعه­ای نیازمند نگاه بلند مدت، برنامه­ریزی و سرمایه­گذاری است و نمی­شود به صورت اداری و مدیریتی با آن برخورد کنیم و همچنین فرابخشی و الزام­آور است که این امر در سال هشتاد و دو به عنوان یک سیاست تصویب و به تایید شورای عالی جوانان و شورای انقلاب فرهنگی رسید.
      این استاد دانشگاه به ارزیابی وضعیت جوانان همچنین سیاستگذاری در برنامه توسعه اول را به دلیل تاسیس شورای عالی جوانان در سال 71 خوب و برنامه­ریزی، اجرا و منابع را ضعیف و نظارت و ارزیابی را متوسط ارزیابی کرد و سیاستگذاری در سالهای 74 تا 78 را متاثر از تاسیس مرکز ملی جوانان و در کنار آن شورای عالی جوانان خوب، برنامه­ریزی و اجرا را متوسط و منابع و تجهیزات و نظارت و ارزیابی را به دلیل نبود ساز و کار اجرا ضعیف ارزیابی کرد.
      وی از وضعیت امور جوانان در سالهای 79 تا 83 و تاسیس سازمان ملی جوانان گفت و سیاست­گذاری و برنامه­ریزی را در این سالها عالی، اجرا، تجهیزات و نظارت را خوب ارزیابی کرد چرا که سند چشم­انداز 20 ساله تدوین و در هیات وزیران تصویب، سند برنامه پنجم توسعه تصویب و نه سند بخشی در همه زمینه­ها به کمک همین دستگاه­ها تدوین شد که ستاد ساماندهی امور جوانان یکی از مصوبات هیات وزیران برای اجرایی کردن این امر بود . سعی شد در عالیترین سطح سیاست­گذاری­ها اجرا برنامه ریزی و اجرا خوب بود و با اینکه بودجه اختصاص یافته 10 میلیارد هم نبود اما منابع و تجهیزات نسبت به آن سال­ها کفایت می­کرد .در برنامه چهارم توسعه که به معاونت ریاست جمهوری ارتقا پیدا کرد سیاستگذاری­ها متوسط بود و شورای عالی جوانان بیشتر از دو جلسه تشکیل نشد وبرنامه­ریزی و اجرا به همین شکل بود اما منابع و تجهیزات عالی بود و سال اول پنجاه میلیارد بودجه در اخیار این بخش قرار گرفته بود و نظارت نیز متوسط بود .
      عبادی سیاستگذاری در سال­های 90 تا 94 را با توجه به غایب بودن شورای عالی جوانان ضعیف ارزیابی، برنامه­ریزی و اجرا را متوسط و منابع و تجهیزات و نظارت و ارزیابی را نسبتا خوب عنوان و جایگاه امور جوانان اما در حال حاضر با در نظر گرفتن فعال شدن شورای عالی جوانان، سه برنامه ساماندهی، فرهنگی و پژوهشهای کاربردی و فعال شدن ستاد ساماندهی در استان­ها و شهرستان­ها خوب و مدیریت و اجرا و رشد اعتبارات و بودجه نسبت به سال­های گذشته را خوب ارزیابی کرد.
      وی با تاکید بر اینکه مدیریت یک علم و دانش است که دولت روحانی سعی کرده آن را به عنوان راهبرد انتخاب و آزمون و خطا را به حداقل برساند ، سه الگوی مدیریتی حوزه جوانان را عنوان پیشنهاد کرد و گفت: الگوی وضعیت موجود که بخشی از مسائل جوانان در حوزه ورزش ادامه پیدا کند خوب است ولی با توجه به کلیدی و اصلی بودن مسائل جوانان و عملکرد و تجربیات گذشته انتظارات در این بخش برآورده نشده و نمی توانیم به صورت اداری و مدیریتی با آن برخورد کنیم .
      عبادی الگوی دوم را ایجاد سازمانی مستقل در درون وزارتخانه خواند تا با اختیارات خاص خود کارها را انجام دهد که مزایایی در درون سازمان و محدودیت­هایی بیرون از آن دارد و محدودیت­های درون سازمان به حداقل خواهد رسید . ولی بالاخره یک سازمان وابسته در دل وزارتخانه است .
      وی الگوی سوم را که ایجاد کننده ظرفیت­های جدید و مفیدتر برای حوزه جوانان ارزیابی کرد، گفت: با توجه به بررسیهای انجام شده توسط همکاران، اساتید و صاجبنطران حوزه مدیریت و برنامه­ریزی، مدل سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است. سازمانی که بیشتر نقش مدیریتی عالی و برنامه­ریزی راهبردی داشته باشد و در کنار آن به سه نهاد دستگاه­های اجرایی، سازمان­های غیر دولتی و نهاد خانواده که در خیلی از برنامه­ها بیشترین مسئولیت را دارد و فراموش شده و کمترین اختیارات و امکانات را دارد نقش کلیدی بدهد.
      استاد دانشگاه با اشاره به خالی بودن برنامه توسعه در برنامه ششم ، افزود: در این برنامه هیچ حکمی جز احکام جانبی که الزامات مالی برای حوزه جوانان را تامین کرده نداریم و امور جوانان به صورت بخشی اداره می شود. باید قبول کنیم که مسائل جوانان باید از دل خانواده حمایت شود . سه نهاد دولت، نهادهای غیر دولتی و خانواده می توانند در کنار هم قرار گیرند و این سند چشم­انداز بیست ساله طراحی و برای آن سازو کاری طراحی شود .
کلیه حقوق متعلق به وزارت ورزش و جوانان می باشد.
مجموع بازدیدها : 23,401,178
تعداد بازدید امروز : 14,839
تعداد بازدید دیروز : 19,103
آخرین به روزرسانی : 1398/05/30